Yritykselle // Tietoa työterveyden järjestämisestä

Yritysten vastuut, velvollisuudet ja lisäarvo työterveyden järjestäjänä

Työterveyshuolto on lakisääteinen velvollisuus

Työterveyshuollon järjestäminen on Suomessa työnantajan lakisääteinen velvollisuus, joka koskee kaikkia työ- tai virkasuhteessa olevia työntekijöitä riippumatta työsuhteen kestosta tai työajan määrästä. Tämä velvoite perustuu työterveyshuoltolakiin (1383/2001) ja sen tavoitteena on ehkäistä työstä ja työolosuhteista johtuvia terveysvaaroja sekä edistää työntekijöiden työkykyä ja hyvinvointia.

Mitä työterveyshuollon järjestäminen tarkoittaa?

Työnantajan on järjestettävä ehkäisevä työterveyshuolto, joka sisältää muun muassa:

  • työpaikkaselvitykset
  • työhön liittyvät terveystarkastukset
  • työkyvyn tukeminen
  • neuvonta ja ohjaus

Sairaanhoidon järjestäminen työterveyshuollon kautta on työnantajalle vapaaehtoista, mutta se voi olla hyödyllinen lisä työntekijöiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.

Miten työterveyshuolto järjestetään?

Työnantaja voi järjestää työterveyshuollon:

  • hankkimalla palvelut hyvinvointialueelta tai yksityiseltä palveluntuottajalta
  • järjestämällä palvelut itse
  • yhteistyössä muiden työnantajien kanssa

Järjestämisestä on tehtävä kirjallinen sopimus valitun palveluntuottajan kanssa, ja lisäksi on laadittava työterveyshuollon toimintasuunnitelma, joka perustuu työpaikkaselvitykseen ja työpaikan tarpeisiin.

Hyvin järjestetty työterveyshuolto on kilpailuetu yritykselle

Hyvin järjestetty työterveyshuolto tuo yritykselle monia etuja ja sen lisäksi Kela korvaa osan työterveyshuollon kustannuksista, kun palvelut on järjestetty lain edellyttämällä tavalla.

Pyydä tarjous

Vähemmän poissaoloja

Hyvin suunniteltu työterveys ehkäisee sairastumisia ja lyhentää toipumisaikaa – tämä näkyy suoraan alempina poissaolokustannuksina.

Enemmän työkykyä

Työkyvyn tuki auttaa työntekijöitä jaksamaan paremmin ja suoriutumaan tehokkaammin työssään – tänään ja tulevaisuudessa.

Vetovoimainen työnantaja

Laadukas työterveyshuolto parantaa työnantajakuvaa ja houkuttelee sitoutuneita osaajia, joille hyvinvointi on tärkeää.

Voinko olla avuksi? Helppo yhteydenotto

Jätä meille yhteydenottopyyntö ja olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Väärä linkki! Ota yhteyttä

  • Hallinto

Finlan asiakkuustiimi

Haluatko kysyä Finlan palveluista tai pyytää tarjouksen työterveydestä? Asiakkuustiimimme auttaa mielellään.

Asiakkuustiimimme puhelinnumero 03 256 39 777

    Finlan palvelut yrityksille

    Lue lisää Finlan toiminnasta ja tutustu Finlan palvelukokonaisuuksiin.

    Lue lisää

    Olet nyt varjossa ""Staging"". Poistu